Zdrowy styl życia zaczyna się w głowie

15 września 2014 15 komentarzy
Specjalnie napisałam „zdrowy styl życia” a nie „odchudzanie”, bo moim celem nie jest schudnięcie, a utrzymanie prawidłowej wagi, dobre samopoczucie oraz zdrowie. Każdy od małego powtarza: „zdrowie jest najważniejsze”, ale tak naprawdę mało kto zdaje sobie sprawę z tego co znaczy „zdrowie”. Bo zdrowie to nie tylko wtedy, gdy nie jesteśmy przeziębieni i siedzimy z gorączką w domu. Zdrowie to przede wszystkim brak chorób przewlekłych. Na wiele chorób przewlekłych nie mamy wpływu, ale na pewno mamy wpływ na to jak szanować nasz organizm, podczas złego stanu zdrowia. Mimo to sporo osób sama funduje sobie choroby układu krążenia, które prowadzą do śmierci, a spowodowane są nadciśnieniem, cukrzycą i wysokim cholesterolem. A te przyczyny znikąd się nie biorą. Na większą część tych chorób pracujemy sami, całymi latami. Jeden na sześć zgonów jest z powodu „chorób serca”. Przyczyną chorób serca są przede wszystkim długotrwały stres oraz zła dieta, wysoki poziom cukru (moim zdaniem to też świadczy o złej diecie), wysoki poziom cholesterolu (także zła dieta się kłania), nadmiar używek (alkohol, papierosy). 


To co jemy i pijemy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, nie tylko na naszą wagę. A zdrowie ma wpływ na nasze samopoczucie. Jeśli nasza codzienna dieta jest zbilansowana, to od razu mamy więcej energii, a nasza skóra, paznokcie, włosy się nam odwdzięczają. Zdrowym stylem życia można uniknąć wielu chorób, a także pozbyć się wielu problemów. 

Aby zacząć zdrowo żyć, należy przeanalizować dotychczasowy styl życia:


  • Spisuj na kartce co jesz w ciągu całego tygodnia: ile pieczywa, jakiego, co na obiad, ile warzyw, owoców, co piłaś i ile użyłaś do tego cukru. Zacznij od dzisiaj.
  • Jak przygotowujesz posiłki, czy smażysz, gotujesz, pieczesz, panierujesz, polewasz tłustymi sosami, dodajesz zasmażki, okraszasz skwarkami?
  • W jakich odstępach czasu jesz i ile posiłków?
  • Czy podjadasz (ciasto z kremami, tort, gotowe słodycze, słone przekąski, fast foody) i w jakich ilościach? Jak często?
  • Jak często pijesz alkohol? Jaki?
  • Ile i jak często się ruszasz?
Podkreśl wszystkie błędy. Zastanów się jak możesz je zmienić.



A jeśli już postanowiłaś zmienić swój styl życia, to powinnaś pamiętać:

- Odchudzanie to proces

Wiele osób poddaje się już na samym początku, twierdząc, że nie widzi efektów. Niestety obecny świat skonstruowany jest tak, że wszystko musi być „fast”. Zmiany jakie chcesz wprowadzić w życiu muszą trwać. Zacznij dziś, rób swoje, zmiany na pewno nastąpią, ale potrzebny jest czas. 

- Metabolizm

Pamiętaj każdy ma taki metabolizm na jaki sobie też sam zapracował. Głodząc się do 18-tej, i obfita kolacja. Brak ruchu (ruch wspomaga metabolizm). Jesz tylko wtedy gdy jesteś już bardzo głodna? Rzucasz się na pełny talerz, zamiast jeść regularnie, co 3-4 godziny? To wszystko ma wpływ na Twój metabolizm. Pamiętaj także, że z wiekiem metabolizm też się zmienia. To, że teraz możesz pochłaniać każde ilości kalorii, nie znaczy, że za 20 lat, dalej będziesz nosić rozmiar 36. Dlatego już dziś możesz zadbać o swoje zdrowie, na przyszłość. 

- Sposób gotowania

Można usmażyć mięso w panierce, można udusić w marynacie z ziół i przypraw. Jesz po to żeby żyć, czy żyjesz po to żeby jeść? Jedzenie należy przyrządzać z głową. Wystarczy unikać tych najbardziej podstawowych błędów, a dalej jeść smacznie. Po tygodniu (obiecuję) zacznie Ci smakować nawet brukselka. Unikając ciężkostrawnych potraw, używanie zbyt dużej ilości soli, sosów, zatracasz smak. Rezygnując z tego nagle poczujesz jak pyszne mogą być warzywa. A przy okazji uniknie się wzdęć, gazów, uczucia ciężkości, zgagi. 

- Ilość i jakość

Żeby schudnąć trzeba jeść! Tak trąbią wszyscy dietetycy. Pamiętaj o 5 posiłkach, 3 główne plus dwie przekąski. To ma wielkie znaczenie! Organizm wie, że dostaje regularną porcję pożywienia, nie odkłada zapasów. Jakościowy posiłek to taki, który zawiera białko, warzywa i węglowodany. Na talerzu powinno znaleźć się ½ warzyw, ¼ mięsa i ¼ węglowodanów.

- Ruch

Po pierwsze ruch powinien towarzyszyć każdemu człowiekowi, taka jest już nasza zwierzęca natura. Dzięki ruchowi unikniemy wielu problemów na starość np: bóli kręgosłupa, chorób serca. Po drugie, aby zachować zgrabną sylwetkę należy uprawiać jakiś sport minimum 3 razy w tygodniu po ok. godzinie, lub codziennie przez 30 min. 

- Motywacja

Zastanów się co Cię motywuje. Zapisz to i powieś na lodówce. Myśl o tym za każdym razem, gdy zechcesz zjeść coś słodkiego (i zjedz wtedy marchewkę lub jabłko).


Wszystko zaczyna się w Twojej głowie. Jeśli tylko zechcesz, to żadna siła nie powinna Cię powstrzymać. Inaczej oszukujesz samego siebie.



Subskrybuj akcje schudnij z elpiss







Bonus! Subskrybując tą akcję, dostaniesz w ciągu tego tygodnia dokładny plan żywienia na cały tydzień, a także listę zakupów do Biedronki.





BĄDŹ NA BIEŻĄCO :






15 komentarzy

  1. Ja mam teraz potezna motywacje i mam nadzieje ze tym razem sie uda na 100 % osiagnac cel :), a nie jak zazwyczaj w polowie stwierdzic ok tyle wystarczy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. odpowiednia motywacja to jest to! trzymam mocno kciuki! W przyszłym tygodniu będzie o motywacji, zapraszam!

      Usuń
  2. schudłam 35 kg, tak na prawdę nie będąc na diecie :) bardzo mądrze napisany post - wystarczy zrobić analizę swoich posiłków i wyeliminować te nie potrzebne , do tego ruch i sukces gwarantowany ;)

    Ale najpierw trzeba dojrzeć to tej myśli - Tak ! Chce się zmienić i będę walczyć ;) Bo nie da się ukryć, że to ciężka walka. A tylko ten kto tego naprawdę chce wygra .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow! Jestem pod wrażeniem :-) Cieszę się, że dałaś radę! Dalej trzymasz się zdrowego planu?

      Usuń
    2. Bardzo, bardzo fajny i motywujący post :)
      Karolina_21 - gratulacje !

      Usuń
  3. Świetnie napisany post. Wypisanie czarno na białym wszystkich swoich dietetycznych błędów pomoże je sobie uświadomić. A to początek do wprowadzenia zmian.

    OdpowiedzUsuń
  4. Oznaki, że trzeba schudnąć mnie powaliły :D

    OdpowiedzUsuń
  5. fajny post z poczuciem humoru, dodałam do zakładek, schudłam 15 kg i czuję się rewelacyjnie, chciałabym jeszcze 5. cholesterol mam bardzo wysoki ale nie przez sposób jedzenia a leki, które przyjmuję. na inną chorobę.

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie krucho z motywacją zawsze zaczynam wszystko pięknie ładnie miesiąc i zapominam o wszystkim. Masakra

    OdpowiedzUsuń
  7. Miło sie czytało Twojego posta :)

    OdpowiedzUsuń
  8. W Biedronce jest taka piłka ja na pierwszej fotce za 30 zł! Poluje na nią :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo przydatny post! Dziękuję Ci :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz! Lubię konstruktywną krytykę.
Nie spamuj, w miarę możliwości zaglądam do wszystkich moich czytelników.
Zachęcam do obserwowania :)







SZABLON BY: PANNA VEJJS.